top of page
Search

Lekcije iz e-mail kampanje: Šta mladi kažu o budućnosti ruralnih zajednica?

tijanapetrovic6





U okviru projekta "Active Rural Youth Now – Changemakers of Tomorrow", u decembru 2024. godine, sprovedena je e-mail kampanja "Rural Youth Changemakers of Tomorrow" u kojoj je učestvovalo 120 mladih iz Srbije, Hrvatske, Bugarske i Španije. Cilj kampanje bio je da se čuje glas mladih iz ruralnih sredina i da se kroz upitnik prikupi njihovo mišljenje o izazovima i mogućnostima za unapređenje života u seoskim zajednicama.


📊 Šta su nam rekli?


Mladi su kroz upitnik podelili svoja iskustva, prepreke sa kojima se suočavaju i predloge rešenja za ruralni razvoj. Njihovi odgovori pružaju dragocen uvid u stvarne potrebe mladih u ovim sredinama i pokazuju da su oni spremni da preuzmu aktivnu ulogu u promenama.


Ključne lekcije iz odgovora mladih


1. Osećaj isključenosti i nedostatak prilika

 83% ispitanika smatra da mladi u ruralnim sredinama nemaju dovoljno prilika za obrazovanje i profesionalni razvoj. Mnogi su istakli da su:

  • Radna mesta u selima ograničena i uglavnom se svode na poljoprivredu.

  • Mladi migriraju u gradove zbog boljih obrazovnih i ekonomskih prilika.

  • Nema dovoljno podrške za pokretanje preduzetničkih inicijativa.

  • Nema dovoljno ili uopšte inicijativa koje se bave nefomrlanim obrazovanjem mladih na različite teme


💬 "Najveći izazov je osećaj da u selu nema budućnosti. Ako nema posla, nema ni mladih." – učesnik iz Srbije


2. Zeleni i održivi poslovi su budućnost


76% ispitanika veruje da zelene inicijative i održivi razvoj mogu poboljšati ekonomiju ruralnih oblasti. Predložena rešenja uključuju:  Razvoj eko-turizma i agroturizma – stvaranje održivih turističkih ponuda koje će podržati lokalne proizvođače i kulturu.


Podsticanje organske proizvodnje i zadružnih farmi – mladi žele podršku za prelazak na ekološki održivu poljoprivredu.

Podsticanje primene inovativnih tehnoloških rešenja u poljoprivredi Edukacija o kružnoj ekonomiji i smanjenju otpada – podizanje svesti o važnosti reciklaže i održivog načina života.


💬 "Kroz ekološku proizvodnju i turizam, sela mogu ponovo postati mesta gde mladi žele da žive i rade." – učesnik iz Hrvatske


3. Potreba za mentorstvom i obrazovanjem


69% ispitanika ističe da mladi u ruralnim sredinama nemaju pristup odgovarajućim treninzima i mentorstvu. Predložena rešenja uključuju: Kreiranje mobilnih obrazovnih centara koji bi nudili kurseve preduzetništva, digitalnih veština i održivog razvoja. Uspostavljanje mentorskih programa gde bi mladi učili od uspešnih preduzetnika i stručnjaka iz različitih oblasti. Povećanje pristupa onlajn kursevima i mogućnostima za daljinsko učenje.


 "Neophodno je povezivanje mladih sa stručnjacima koji su već prošli kroz proces pokretanja posla na selu." – učesnik iz Bugarske


4. Mladi žele da budu deo promena


 87% ispitanika smatra da mladi mogu biti ključni pokretači pozitivnih promena u svojim zajednicama, ali nemaju dovoljno prilika da se njihov glas čuje. Predloženi načini za unapređenje učestvovanja mladih uključuju: Veće uključivanje mladih u lokalne omladinske savete i organizacije. Kreiranje platformi za dijalog između mladih i lokalnih vlasti. Promovisanje društvenog preduzetništva kao načina da mladi rešavaju probleme u svojim zajednicama.


💬 "Mladi imaju ideje i energiju, ali često ne znaju kome da se obrate kako bi ih sproveli u delo." – učesnik iz Španije


📢 Šta dalje?

Rezultati e-mail kampanje pokazuju da mladi u ruralnim područjima imaju volju i ideje za promene, ali im je potrebna podrška. Ključni sledeći koraci uključuju: Veće investicije u obrazovanje i mentorstvo za mlade u ruralnim sredinama. Podrška za održive inicijative i zelena radna mesta. Jačanje uloge mladih u donošenju odluka na lokalnom nivou.




Projekat “Active Rural Youth - Changemakers of Tomorrow”, 2023-3-RS01-KA152-YOU-000182310, kofinansiran je od strane Evropske unije. Izraženi stavovi predstavljaju isključivo stavove autora i ne odražavaju nužno stavove Evropske unije ili Fondacije Tempus. Evropska unija ili davaoci sredstava ne mogu se smatrati odgovornima za njegov sadržaj.


 
 
 

Comments


bottom of page