top of page
Search
  • tatjanakidhub

Boravak i igre u prirodi -  Kako približiti prirodu gradskoj deci?



Deca koja više vremena provode u igrama na otvorenom, pokazuju manje problematičnog ponašanja, između ostalog, zbog toga što u različitim modalitetima igre na otvorenom, deca dolaze u kontakt sa novim drugarima, razvijaju socijalne veštine koje im omogućavaju nastavak igre i pregovaranje tako da uvažavaju druge, ali i na adekvatan način ostvare svoje zamisli.


Promene u društvu dovele su do izmenjenih uslova odrastanja dece tako da se njihova igra na otvorenom često ograničava i kontroliše. Fizička aktivnost je manja, kako za decu tako i za odrasle. Podaci nemačkog tima pedagoga govore da deca predškolskog uzrasta tokom jedne nedelje pređu i do 98 km, a već sa polaskom u školu to kretanje se smanjuje na 54 km nedeljno.


Činjenica da je fizička  aktivnost  jedan  od  najvažnijih spoljašnjih faktora uticaja na razvoj i rast dece, svima je jasna, ali kako u savremenom svetu postići veću igru na otvorenom - zbog radnog vremena roditelja, malo mesta za otvorenu igru u urbanim sredinama.. Suština je da se svaki akter vaspitanja i obrazovanja deteta, uključi u podsticanje fizičke aktivnosti dece - roditelji, vaspitači, učitelji i nastavnici. 


Redovna fizička aktivnost pozitivno utiče na  podsticanje rasta, razvoja i uticanje na pravilno držanje tela; razvoj i usavršavanje motoričkih sposobnosti; sticanje  motoričkih  umenja. Različite oblike fizičke aktivnosti deca najviše ostvaruju prilikom igre na otvorenom. Igrom na otvorenom, pored podsticanja fizičke aktivnosti, podstiču se mnoge druge dobrobiti deteta. 

Nestruktuirani materijali u prirodi, za razliku od komercijalnih igrački, pružaju mogućnost različite upotrebe čime se podstiče maštovitost.


Boravak u prirodi, podstiče radoznalost i želju za istraživanjem sveta oko sebe, čime se  kroz sopstveno iskustvo deca uveravaju u zakonitosti prirode. Bilo da je slobodna ili organizovana, igra na otvorenom pruža određenu fleksibilnost i veću slobodu pokreta i modifikovanja igre, čime se podstiče kreativnost i pregovaranje u igri. 


Kada govorimo o pregovaranju, u igri na otvorenom, deca pored već poznatih drugara, dolaze u susret sa novim i tako uvežbavaju socijalne veštine. Deca koja više vremena provode u igrama na otvorenom, pokazuju manje problematičnog ponašanja, između ostalog, zbog toga što u različitim modalitetima igre na otvorenom, deca dolaze u kontakt sa novim drugarima, razvijaju socijalne veštine koje im omogućavaju nastavak igre i pregovaranje tako da uvažavaju druge, ali i na adekvatan način ostvare svoje zamisli. Naravno, u zavisnosti od uzrasta u izazovnim situacijama, odrasli reaguju u većoj ili manjoj meri kako bi se uspostvio dogovor, ali suština je da se deca na osnovu proživljenog iskustva uče socijalnim veštinama. 


Govoreći o učenju iskustvom, znanja o očuvanju prirode koja su deca naučila u teoriji, više će primenjivati u praksi ukoliko više borave u prirodi. Zbog neuravnoteženog odnosa prema prirodi, u savremenom svetu se sve veća pažnja usmerava na održivi razvoj i razumevanja međuzavisnosti čoveka i prirode. Da bismo mogli uticati na promenu odnosa prema prirodi, nije dovoljno samo znanje zbog čega se naglašava iskustvena i doživljajna komponenta već u najranijem uzrastu. Odgovorno ponašanje prema prirodi polazi od odraslih koji u svim aktivnostima igre na otvorenom teže da podstiču svest o očuvanju okruženja. 


Igre na otvorenom omogućavaju bezbedno preuzimanje rizika i oslobađanje od nekih stečenih strahova, čime se deca uveravaju u sopstvene veštine i sposobnosti. Koliko visoko može da se popne na drvo, koliko da se zaljulja na ljuljačci, sa koje visine da skoči… samo su neke od dilema koje će dete najbolje razrešiti iskustveno. 


Takođe, važno je naglasiti da su igre na otvorenom važne tokom cele godine, kao što kaže norveška izreka: “Ne postoji loše vreme, već samo loša garderoba.”


Boravak u prirodi nužan je kako bi se bolje razumela i očuvala priroda, kao i zbog podizanja kvaliteta detinjstva uz raznovrsniju igru obogaćenu prirodnim elementima i iskustvenim učenjem na kreativan, slobodan i prirodan način.
















Pored svima poznatih igara poput: žmurke, šuge, lastiš i skakanje u džakovima, predstavićemo još neke primere igara na otvorenom koje mogu biti inspiracija vaspitačima, učiteljima i roditeljima.


  • Traženje gnezda - Svako drvo sadrzi dve ptičice, odnosno dvoje dece. Jedno dete, odnosno vrabac, nema svoje mesto i poziva drugu decu, ptičice rečima „Ptičice dođite ovamo"., Sva deca se skupljaju oko vrapca, a na dogovoreni znak, sva deca potrče ka svojim gnezdima, ali potrči i vrabac sa njima. Ukoliko vrabac zauzme nečie mesto, dete čije je mesto zauzeto postaje vrabac, ali ukoliko vrabac ne uspe da uđe u gnezdo, ponovo ima ulogu vrapca. Ovom igrom se značajno doprinosi razvoju brzine, a deca mogu da se upoznaju sa različitim vrstama ptica. Vrabac jeste glavna ptica u ovoj igri, a druga deca, nakon upoznavanja sa drugim vrstama ptica, mogu biti neka druga vrsta ptica i svako gnezdo predstavlja dom za određenu vrstu ptica.


  • Roda - leptiri - žabe 

Deca trče po unapred utvrđenom dogovoru (jedan iza drugog/jedan pored drugog…) Na znak “leptira” odlaze do prvog cveta/drveta, na znak “rode” staju na jednu nogu, a drugu savijaju u kolenu i na znak “žabe” čučnu i poskakuju. Ovom igrom se razvija pažnja, brzina, ravnoteža i snaga, a takođe deca mogu da se upoznaju sa kretanjem, izgledom i ishranom različitih životinja.



Za potrebe istraživanja britanskog tima stručnjaka prilikom projektovanja šumskih vrtića, osmišljene su sledeće aktivnosti na otvorenom: 


  • Istraživanje i crtanje šumskog područja - upoznavanje sa šumom ili parkom, a zatim pravljenje mape za lakše snalaženje, potragu za blagom...

  • Potraga za “malim zverima” - koja to bića žive u zemlji, na kori drveta, lišću i slično?

  • Pravljenje skloništa - koji prirodni materijali nam mogu koristiti za izradu skloništa u prirodi?

  • Pravljenje nakita - nizanje, pletenje venčića i pravljenje ukrasa zanimljiva su aktivnost, a izuzetno korisna za finu motoriku

  • Identifikacija drveća - koje su osnovne karakteristike svakog drveta, prepoznavanje drveća na putu od kuće do vrtića/škole, u omiljenom parku


Šetnje, izleti, kampovanje, sadnja i mnoge druge aktivnosti na otvorenom mogu biti zabava i kvalitetno provedeno vreme za celu porodicu.


Kako i gde vi provodite vreme u prirodi?














35 views0 comments
bottom of page