Search
  • KIDHUB

UČIONICA KAO RADIONICA

#designathon #obrazovanje #mejker #DIY #škola #kursevi #radionice #mladi #nastavnici #inovacije #deca #roditelji



Uvodjenjem "maker" (stvaralackog) sistema edukacije u školske klupe ne samo da ce se razvijati kreativno mišljenje, kriticki stav i smisleno ucenje koje je daleko trajnije u svesti deteta od mehanickog usvajanja znanja, vec ce se, takodje, pomoci uciteljima i nastavnicima da premoste jaz izmedju onoga što ucenike interesuje i o cemu žele više da znaju i onoga što im se namece da uce u školi.


Svi smo se barem jedanput u životu tokom školskih dana susreli sa nedostatkom koncentracije i motivacije, sa ucenjem onoga što nam je manje interesantno ili uopšte nezanimljivo, sa ucenjem samo da bismo dobili ocenu. U takvim momentima, ucenicima je najteže da pronadju najlakši i najefikasniji oblik ucenja, dok je uciteljima i nastavnicima vecita dilema na koji nacin motivisati ucenike da misle i rade, kako im približiti materiju koja se cini teškom, zamornom i neinteresantnom i na koji nacin uskladiti školsko gradivo i potrebe savremenog društva i doba u kom živimo.



Designathon Works @ arhiva


Poslednjih decenija u mnogim zemljama širom sveta, a kao posledica naucnih dostignuca i pojave sve veceg broja modernih tehnologija, postaje dominantan oblik tzv. stvaralackog ucenja koji predstavlja jednu od pocetnih faza modernizacije obrazovnih sistema. Kako bismo jasno uspostavili vezu izmedju ova dva pojma – ucenje i stvaranje – i dobro ih razumeli, moramo poci od najranijih pocetaka.


U biti svega što postoji na ovom svetu, pa i u osnovi samog sveta stoji stvaranje. Ono predstavlja proces nastanka neceg novog, ali je ujedno i spoznaja nivoa znanja, umešnosti i mogućnosti onoga ko stvara. Ucenje je pak sticanje znanja i razvijanje veština i navika. Bez njega se ne bi moglo zamisliti postojanje.


Stvaranje je staro koliko i ucenje, ali ljudska želja da nešto kreira datira još od pamtiveka, od najranijih formi covekove aktivnosti – od prilagodjavanja na sredinu u kojoj živi, od ostavljanja pisanih tragova na zidovima pecina, pravljenja kamenih alatki (orudja i oružja), pa sve do najmodernijih naucno-tehnoloških dostignuca koji umnogome olakšavaju život i opstanak na Zemlji.



Designathon Works @ arhiva



Kada spojimo ova dva pojma dobijamo treci – stvaralacko ucenje. Zbog cega je baš ono važno za modernizaciju i unapredjenje sistema obrazovanja? U osnovi stvaralackog ili prakticnog ucenja cuci ideja da su svi ucenici kreatori i da ovaj tip ucenja ima kljucnu ulogu u stvaralackom odnosno iskustvenom modelu obrazovanja. U modernom shvatanju ucenja kao stvaranja akcenat je na samim ucenicima pred kojima se nalaze zadaci koje treba da reše. Uloga nastavnika je da ih podstice i ohrabruje da istražuju, otkrivaju, misle, da se igraju, eksperimentišu, otvoreno iznose i adekvatnim argumentima zastupaju svoje mišljenje. Svoje iskustvo i stecena znanja ucenici koriste i povezuju sa novim znanjima stecenim samostalnim istraživanjem sveta koji ih okružuje.


Interesantna je cinjenica da je stvaralacko ili aktivno ucenje bilo aktuelno još u 17. veku kada je ceški sveštenik Jan Amos Komenski izazvao radikalne promene stavova po pitanju sistema obrazovanja, zalažuci se za obavezno školovanje dece, ali tako da nastava u školama bude prilagodjena potrebama i osobinama ucenika.



Designathon Works @ arhiva


Drugim recima, Komenski je zastupao stavove da deca sopstvenom aktivnošcu treba da izucavaju stvarnost. Ideje ovog ceškog sveštenika delili su brojni filozofi, psiholozi, reformatori i pedagozi, a jedan od njih je svakako i americki psiholog i filozof Džon Djui.

Djui se smatra najzaslužnijim za razvoj progresivnih ideja u obrazovanju, odnosno onih ideja koje su polazile od teze da se dobro obrazovanje u osnovi sastoji od samostalnog sticanja znanja i veština i da ucenje treba da se odvija kroz aktivnost, prakticno i laboratorijsko iskustvo, nasuprot tradicionalnom formalnom ucenju koje u prvi plan stavlja prenošenje znanja od ucitelja ili nastavnika do ucenika, kao i puko memorisanje, a zatim reprodukovanje sadržaja.


Uvodjenjem ovakvog sistema edukacije u školske klupe ne samo da ce se razvijati kreativno mišljenje, kriticki stav i smisleno ucenje koje je daleko trajnije u svesti deteta od mehanickog usvajanja znanja, vec ce se, takodje, pomoci edukatorima, odnosno, uciteljima i nastavnicima da premoste jaz izmedju onoga što ucenike interesuje i o cemu žele više da znaju i onoga što im se namece da uce u školi.


Jovana Kuzmanovic


Prateci svoju ljubav prema jeziku i književnosti, usmenoj i pisanoj reci, a podstaknuta željom Selindžerovog Holdena Kolfilda da spase svet i sve mlade ljude u njemu, upisala je Filološki fakultet u Beogradu na smeru za Srpsku književnost i jezik. Obožava i uživa u vremenu provedenom u prirodi i sa najdražim ljudima, smehu, mirisu knjiga i šuštanju stranica, pametnim razgovorima i dugim šetnjama. Deo je tima Designathon Works® Srbija.

0 views
KIDHUB

design.make.innovate

Mesto gde dečje ideje postaju stvarnost!

www.kidhub.rs

KIDHUB doo, MB 21201103

KIDHUB, nvo MB28217153

© 2019 KIDHUB |  Sva prava zadržana  |   Privacy Policy