top of page
Search
  • tijanapetrovic6

Deca iz Srbije imaju sjajna rešenja za unapređenje dečjih igrališta!

Globalni dečji Dizajnaton (dizajn maraton) na temu “Kako da unapredimo prostore za igru koristeći cirkularni dizajn”, održan je po sedmi put 18. maja, u organizaciji KidHub-a iz Beograda u prostoru Nova Iskra Dorćol.



Tog dana, deca uzrasta od 6 do 14 godina imala su priliku da se upoznaju sa temom cirkularnog dizajna, različitim konceptima i sadržajima prirodnih igrališta, a zatim da u svojim timovima i u saradnji sa studentima Šumarskog fakulteta dizajniraju rešenja u vidu maketa od prirodnih i reciklažnih materijala, uz dodatak tehnoloških  elemenata u vidu igara izrađenih programiranjem micro:bit uređaja. Na kraju radionice, deca su u timovima predstavila svoja kreativna rešenja igrališta u kojima bi voleli da provode slobodno vreme. Podršku najmlađim dizajnerskim timovima pružili su i vaspitači, pedagozi i inženjeri iz tima KidHub-a. 





Svi projekti su na vrlo inovativan način predstavili parkovske mobilijare, povezali elemente kružnog dizajna kombinujući prirodne, reciklažne materijale, ali i inovativne materijale koje bismo mogli da dobijemo od otpada. Timovi predškolaca iz PU Čukarica i PU Čika Jova Zmaj izradili su makete od reciklažnih materijala koji kombinuju baštu predviđenu za aromatično bilje, pretvaranje odbačenih upotrebnih predmeta u prostore za igru, taktilne staze sa elementima za upoznavanje sa prirodnim okruženjem i zanimljivim penjalicama-skrovištima u vidu gnezda ili kućice.





Prema rečima vaspitača Milijane Gajić iz PU Čukarica koja je prvi put učestvovala u ovom događaju, “Dizajnaton način rada koji uključuje decu u promišljanje unutrašnjih i spoljnih prostora doprinosi holističkom razvoju deteta, razvija odgovornost, i kreativnost deteta od najmlađeg uzrasta”.





Osnovci od petog do osmog razreda predstavili su kompleksne projekte poput “Eko centra” tima petoga razreda iz OŠ Ujedinjene Nacije sa Ceraka koji predviđa multifunkcionalni prostor za celu zajednicu koji bi se sastojao od reciklažnog centra koji bi funkcionisao zahvaljujući struji dobijenoj iz solarnih panela, vetrenjače i korišćenjem sportskih sprava u parku. U okviru okvakvog parka previđen je prostor za odmor sastavljen od fotelja napravljenih od zemlje i prekrivenih mahovinom, taktilne staze od prirodnih i reciklažnih materijala, kao i penjalice i poligoni koji bi uključili mnoštvo aktivnosti prilagođenih mlađem, ali i starijem uzrastu.


Projekat tima sastavljenog od učenika petog i šestog razreda osnovne škole “Karađorđe” sa Voždovca predviđa izradu učionice na otvorenom koja bi mogla da bude deo kako školskog, tako i parkovskog okruženja. Sastoji se od penjalica, klupa i instalacija izrađenih reciklažom školskog nameštaja.





Prema rečima organizatora događaja, “Na osnovu razgovora sa školskim timovima koji čine deca uzrasta od 12 do 14 godina, zaključak je da starijim osnovcima ponajviše nedostaju parkovi koji bi bili prilagođeni njihovim potrebama jer potreba za igrom i dalje postoji, ali ne i adekvatni prostori za to”.

Timovi osnovaca sedmog i osmog razreda iz Prve kragujevačke gimnazije fokusirali su se na primenu tehnoloških rešenja u elemente igrališta radi poboljšanja kvaliteta vazduha, edukacije dece i promovisanja fizičke aktivnosti.



Glavni element projekta “EkoForca”  je vertikalna penjalica za dečiju igru koja bi bila izrađena od reciklirane tkanine različitih tekstura dok se sa druge strane "zida" nalazi bioreaktor koji prečišćava vazduh koji u sebi ima ugradjenu igricu koja uči korisnike o razvrstavanju recikliražnog materijala. Projekat je inovativno rešenje koje spaja ekološku tehnologiju sa obrazovnim i rekreativnim potrebama dece. S druge strane, projekat tima “EkoBrick” predviđa i dizajniranje inovativnog materijala reciklažom tekstila od koga bi mogli da se izrađuju mobilijari za parkove.



Pored OŠ Karađorđe, OŠ Ujedinjene Nacije, predškolskih ustanova Čika Jova Zmaja, Čukarica i Prve kragujevačke gimnazije, u ovogodišnjem onlajn programu Globalnog dečjeg Dizajnatona učestvuju i druge  osnovne škole iz Srbije čija rešenja očekujemo do kraja maja.


Po završetku događaja u saradnji sa Šumarskim fakultetom Univerziteta u Beograda, u ko-kreaciji sa studentima i profesorima Šumarskog fakulteta, ali i drugim stručnjacima, jedno rešenje koje se sastoji od mobilijara i taktilne staze biće razrađeno do finalnog projekta i izvedeno u prostoru Arboretuma Šumarskog fakulteta. Svi radovi biće predstavljeni na izložbi “Deca kao društveni inovatori” koja je planirana za oktobar 2024. godine.


Posebno se zahvaljujemo studentima Šumarskog fakulteta sa odseka pejzažna arhitektura i tehnologija obrade drveta Anđeli Kažić, Teodori Dženopoljac, Jovani Aćimović i Milici Vranić, kao i inženjeru šumarstva Aleksi Stamenković iz udruženja Ekonaut na podršci predškolskim i školskim timovima.


Globalni dečji Dizajnaton se ove godine održava u više zemalja i u njemu učestvuje više od 3000 dece i edukatora.


Designathon Works Ⓡ je mejker edukativni program iz Holandije koji podstiče razvoj veština 21. veka s ciljem kreiranja inovativnih ekoloških rešenja strukturisanih oko UN globalnih ciljeva održivog razvoja pomoću novih tehnologija i kvalitetnijeg uključivanja dece u rešavanje izazova koji se tiču njihove budućnosti.


Globalni dečji Dizajnaton se realizuje uz podršku Fondacije Designathon Works iz Holandije u sklopu manifestacije „Dan dečje igre u prirodi“ u saradnji sa udruženjem Ekonaut, Nova Iskra i neformalnom grupom “Igre u prirodi”. Manifestaciju „Dan dečje igre u prirodi“ podržali su Sekretarijat za zaštitu životne sredine grada Beograda, program podrške javnom zagovaranju „Istraži – Osnaži“  koji sprovodi Trag fondacija, program „Heroji u Zelenoj boji“ u okviru projekta „Zajedno za životnu sredinu“ koji realizuje Beogradska otvorena škola i Fondacija Designathon Works iz Holandije.

 


47 views0 comments

Kommentit


bottom of page